Terapia ręki to program stworzony w odpowiedzi na potrzebę usprawniania małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Mechanizm działania ręki jest bardzo skomplikowany i uzależniony od sprawnego funkcjonowania poszczególnych jej elementów będących w ścisłym związku z układem nerwowym. Ręka odpowiedzialna jest za wiele procesów. Początkowo bierze udział w poznawaniu świata, pomaga w lokomocji, a w dalszym rozwoju wykonuje bardzo precyzyjne i skomplikowane ruchy decydujące o prawidłowym funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie. Wszystkie te aspekty pokazują dlaczego jej prawidłowe działanie jest tak ważne.

Terapia ręki ma na celu zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych. Wykwalifikowany terapeuta stara się pracować nad normalizacją napięcia, a dopiero w końcowej fazie skupia uwagę na poprawie pisma i grafomotoryki. Wszystkie działania wykorzystywane w terapii są precyzyjnie dobrane do funkcjonalnego i intelektualnego poziomu dziecka, stwarzając możliwość dalszego rozwoju w przyjazny i interesujący sposób. Sprawia to, że czas spędzony na terapii jest nie tylko efektywną pracą ale i niezwykłą przyjemnością.
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
- Zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone napięcie).
- Nieprawidłową postawę ciała.
- Problemy z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, zapinanie guzików).
- Problemy w zabawach manualnych (układanie małych przedmiotów, lepienie plasteliny).
- Problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie).
- Zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej.
- Problem z koordynacją ruchową.
Cele terapii:
- Poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej.
- Udoskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki.
- Wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców.
- Doskonalenie umiejętności chwytu.
- Doskonalenie pisania.
- Praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi.
- Wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawy.
- Poprawa koncentracji.
Motoryka mała oznacza rozwój funkcji manipulacyjnej ręki zachodzących pod kontrolą wzroku? Rozwój tych czynności jest wpisany w całościowy rozwój psychomotoryczny dziecka. W pierwszych miesiącach życia dziecka, funkcja ręki dziecka uzależniona jest od aktywnych odruchów pierwotnych, które nie są ruchami zamierzonymi, ale jedynie odpowiedzią na działający bodziec ze strony środowiska Dopiero z czasem, w miarę dojrzewania układu nerwowego wykształca się celowość w wykonywanych ruchach. Dziecko używa swych dłoni do poznawania otaczającego świata, dotykając różnych faktur przedmiotów, doznaje wielu nowych doświadczeń Ponadto, kończyny górne są wykorzystywane do lokomocji, a dopiero w dalszym rozwoju wykonują precyzyjne ruchy manipulacyjne, doskonalą chwyt i biorą udział w aktywnym komunikowaniu się z innymi ludźmi.